قبل از بررسی روش فوق جهت معین شدن سیستم مورد بررسی , می بایست روش های گوناگون لوله کشی تهویه مطبوع توضیح و سپس به اصل موضوع پرداخت

روش های مرسوم در لوله کشی تهویه مطبوع :

یک)روش لوله کشی برگشت مستقیم : 

در این روش که بصورت دو لوله ای (رفت و برگشت) اجرا میگردد . هر مصرف کننده پس از ورود آب و تبادل حرارت در کویل بصورت مستقیم خارج و بوسیله لوله برگشت به منبع انرژی (چیلر یا بویل) باز می گردد . این روش مناسب پروژه هایی با طول مسیر کم و مصرف کننده هایی بصورت تقریباً یکسان می باشد . واز مشکلات شایع آن عدم امکان تعمیرات بدلیل یکسان بودن لوله در تمامی مسیر , قطر لوله اولیه .بالا و همچنین عدم بالانس فشار جهت تامین مناسب همه مصرف کننده ها می باشد.

 

دو)روش لوله کشی برگشت معکوس : 

در این روش که مشابه روش اول می باشد , به دلیل حل مشکل عدم بالانس سیستم هیدرولیکی , لوله کشی برگشت را بصورت معکوس اجرا می کنند , به این معنی که اولین مصرف کننده آخرین برگشت دهنده خواهد بود و یک لوله سوم با قطر ابتدایی به موازات کل مسیر حرکت لوله ها می بایست ادامه یابد . به این دلیل این روش با نام روش سه لوله ای مرسوم شده است . مزینت این روش حل مشکل بسیار بزرگ عدم بالانس هیدرولیکی در سیستم های تهویه مطبوع بسیار بزرگ می باشد ولی معایب آن نیر هزینه بسیار بیشتر به دلیل اضافه شدن یک لوله آن هم با قطر بسیار زیاد اولیه در طول کل مسیر می باشد . همچنان در این سیستم هم مشکلات تعمیر و همچنین هزینه زیاد وجود دارد .ولی حل مشکل عدم بالانسینگ آن را به روشی مقبول و پرطرفدار تبدیل نموده است .

مشکل بالانسینگ فشار در سیستم لوله کشی هدیرونیکی تهویه مطبوع چیست :

در روش های لوله کشی برگشت مستقیم به دلیل قطر نسبتاً بالای لوله در بیشتر نقاط و همچنین موازی بودن و توالی دقیق رفت و برگشت تجهیزات , معمولاً مصرف کننده های ابتدایی دبی و آب انرژی بیشتری را دریافت میکنند , دلیل آن نیز این است که در ابتدای مسیر به دلیل اینکه فشار پمپ جهت تامین کل مسیر لوله کشی است , فشار در بالاترین حد ممکن است و همچنین دبی عبوری از لوله ها بصورت ثابت نیست و مثلاً لوله 1 اینچ جهت یک فن کویل 600 یا 800 بازه دبی 0 تا حدود 4 یا حتی 5 جی پی ام را بصورت عادی با افت فشار استاندارد عبور میدهد ولی وقتی در سیستم لوله کشی برگشت مستقیم بزرگی قرار دارد به دلیل وجود فشار زیاد در ابتدای مسیر و افت طولانی در ادامه مسر لوله کشی , سیال به دلیل قانون ساده حرکت به سمت فشار مقاوم کمتر یعنی عبور از فن کویل ابتدایی ؛ مسیر اول را انتخاب میکند

بصورت ساده , آنقدر فشار مقاوم در مسیر لوله کشی زیاد است که سیال ترجیح میدهد از مصرف کننده های ابتدایی عبور و برگشت کند و نتیجه آن این است که مصرف کننده های نهایی به هیچ عنوان دبی مناسب را دریافت نمی کنند.و این علت شایع در عدم رضایت از سیستم تهویه در پروژه های تهویه مطبوع بصورت سیستم برگشت مستقیم می باشد.

روش لوله کشی برگست معکوس راه حل مطلوب ؟؟؟

جهت حل این مسئله بصورت معمول از روش برگشت معکوس استفاده می گردد که اولین دریافت کننده آخرین برگشت دهنده باشد که افت طولانی مسیر برگشت , عملاً باعث ایجاد فشار مقاوم گردد و به این صورت مسیر لوله کشی تا حدی بالانس گردد . البته مشکل عمده این سیستم , هزینه بسیار زیاد و همچنین اشغال فضای زیاد در سقف محل مشاعات پروژه می باشد . مهندسین دارای تجربه به خوبی اهمیت فضای سقف پروژ ها آگاه هستند . سقف یک پروژه تجاری بصورت مقال محل عبور کانالهای هوای تازه , لوله های آتش نشانی و آبفشان سینی کابل و لوله های درین می باشد . و عملاً وجود یک لوله با قطر بالا همراه با فضای مجاز خالی دور آن به اندازه قطر آن و همچنین عایق چقدر فضا اشغال خواهد کرد.

روش لوله کشی برگشت معکوس دو لوله ای

این روش بصورت خلاصه همان روش برگشت معکوس می باشد که در پروژه هایی که مصرف کننده ها بصورت خطی در یک مسیر نباشند و بصورت پراکنده یا حتی بصورت گرد باشند بسیار کاربرد دارد .

اصول کار این پروژه به این صورت است که اولین مصرف کننده , اخرین برگشت دهنده است با این تفاوت که لاز نیست یک لوله سوم در تمام مسیر بصورت خطی حرکت کند و . در این روش حتما می بایست لوله کشی بصورت لوپ گرد طراحی گردد تا آخرین مصرف کننده دقیقاً در کنار حدودی شروع مسیر باشد .

 

.

.

البته بهترین راه حل استفاده از شیرهای بالانسینگ و مخصوصاً شیرهای بالانسینگ مستقل از فشار می باشد

Linkedin Logo