ذرات موجود در جریان هوا دارای ابعاد و سایزهای متفاوتی می باشند. این ذرات می توانند از ذرات گرد و غباری که در نور خورشید دیده می شوند تا ذرات بسیار ریزتری در حده در بیلیون متفاوت باشند. از همین رو است که اغلب در طراحی و اجرای سیستم های تهویه مطبوع از چندین لایه فیلتراسیون با انواع فیلترهای هواساز استفاده می شود.

تقسیم بندی فیلترها بر اساس بازدهی آنها انجام میگیرد و شامل چهار بخش است

  • فیلترهای گروه ۱ یا فیلترهای با بازدهی پایین
  • فیلترهای گروه ۲ یا فیلترهای با بازدهی متوسط
  • فیلترهای گروه ۳ یا فیلترهای با بازدهی بالا
  • فیلترهای گروه ۴ یا فیلترهای با بازدهی بسیار بالا

 

فیلترهای گروه ۱ یا فیلترهای با بازدهی پایین  فیلترهای فایبرگلاس و پلی استر

این فیلترها جزو فیلترهای با بازدهی پایین محسوب می شوندو صرفاً قادرند گرد و غبار و ذرات درشت موجود در جریان هوا را جذب نمایند. در صورتی که بخواهیم مینیمم اندازه ذرات جذبی توسط چنین فیلترهایی را بسنجیم، به صورت تقریبی به عدد 5 الی 10 میکرون خواهیم رسید.البته برای افزایش بازدهی این نسل از فیلترهای هواساز برخی از آن ها را به صورت پلیسه و موجدار تولید می نمایند. این شکل از فیلتراسیون می تواند ذرات بیشتری را در خود جذب نموده و کارایی بالاتری را ارائه دهد. افت فشار استاتیکی فاینال این فیلترها در حدود 250 مگاپاسکال می باشد.

فیلترهای گروه ۲ یا فیلترهای با بازدهی متوسط فیلترهای کیسه ای

 

وجه تسمیه این نسل از فیلترهای هواساز شکل ظاهری آن ها می باشد. راندمان جذب فیلترهای کیسه ای یا بگ فیلترها می تواند از 45 درصد الی 95 درصد متغیر باشد. این فیلترها که به عنوان فیلترهایی با راندمان جذب متوسط معرفی می شوند می توانند تا افت فشار استاتیکی 450 مگاپاسکال عمل نمایند.

فیلترهای گروه ۳ یا فیلترهای با بازدهی بالا فیلترهای هپا و اولپا

 

این نوع از فیلترها قادرند ذرات بسیار ریزتری از آلودگی در حد میکرون را نیز جذب نمایند. برای مثال، فیلترهای هپا قادرند ذرات تا 0.3 میکرون را با بازدهی جذب 99.97 درصد نیز جذب نمایند. فیلترهای اولپا نیز این قابلیت را دارند که با ارائه بازدهی 99.9999 درصد ذرات ریز تا 0.12 میکرون را نیز جذب و فیلتراسیون کنند. این درصد از بازدهی می تواند کیفیت جریان هوای محیط را تا اندازه قابل ملاحظه ای بهبود بخشیده و در سلامت کاربران بسیار موثر باشد.

فیلترهای گروه ۴ یا فیلترهای با بازدهی بسیار بالا فیلترهای کربن اکتیو، الکترواستاتیک

 

در نهایت می توان انواع دیگری از فیلترها را نیز برای بهبود کیفی جریان هوای تولیدی هواسازها استفاده نمود. مثالی از این فیلترها، فیلترهای کربنی یا می باشند که با استفاده از جذب ذرات گاز و بخار در حد (در میلیون) یا حتی (در بیلیون) عمل نمایند. این فیلترها می توانند در جذب و حذف دود سیگار و آلاینده هایی از این دست بسیار مثمر ثمر باشند. هم چنین نوع دیگری از فیلترها، با عنوان فیلترهای الکتریکی یا الکترواستاتیک نیز کاربرد دارند. با استفاده از صفحات بادار این سیستم ها هوای یونیزه جذب و فیلتراسیون می گردد. فیلترهای فرابنفش که نوعی فیلتر الکتریکی محسوب می شوند می توانند میکرو اورگانیسم هایی نظیر ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها را نیز جذب نمایند.

Linkedin Logo