آنها با کنترل های الکتریکی، که بر اساس تغییر در مقاومت و ولتاژ، با استفاده از مقاومت های معمولی، مدارهای پل و پتانسیومترها به جای دستگاه های حالت جامد، متفاوت هستند. آنها همچنین با کنترل های دیجیتال مستقیم که ابتدا سیگنال های آنالوگ را قبل از پردازش به فرمت دیجیتال تبدیل می کنند، متفاوت هستند. کنترل های الکترونیکی آنالوگ فقط از سیگنال های آنالوگ استفاده می کنند و بنابراین ذاتاً می توانند قابلیت کنترل مدوله سازی را فراهم کنند. اصطلاح کنترل الکترونیکی آنالوگ اغلب در عمل به عنوان کنترل الکترونیکی به اختصار خوانده می شود، اگرچه از نظر فنی، کنترل های دیجیتال الکترونیکی نیز هستند. اصطلاح مخفف از این پس برای اختصار استفاده می شود.

حسگرهای آنالوگ - Analog Electronic Sensors

رایج ترین سنسورهای دما که استفاده می شوند ترمیستورها  هستند. برخی از کنترل کننده ها به گونه ای طراحی شده اند که سیگنال ترمیستور را مستقیماً بپذیرند، با مدارهای الکترونیکی داخلی برای تبدیل سیگنال مقاومت غیر خطی به سیگنال دمای خطی. برخی دیگر به یک فرستنده خارجی نیاز دارند که منجر به سیگنال استاندارد 4 تا 20 میلی آمپر می شود. رایج ترین سنسورهای رطوبت انواع مقاومت و ظرفیت هستند که با تقویت کننده های الکترونیکی بسته بندی شده اند تا سیگنال استاندارد 4 تا 20 میلی آمپر را تولید کنند.

 

کنترلرهای آنالوگ - Analog Electronic  Controllers

 

  • کنترل کننده های واحد تک منطقه ای

 این کنترل کننده ها شامل ورودی هایی برای دمای فضا و به طور اختیاری، برای دمای هوای تامین، دومی برای ارائه منطق نوع اصلی/فرعی (اغلب به اشتباه توسط سازندگان این کنترل کننده ها پیش بینی نامیده می شود) هستند. انواع خروجی های مختلفی در دسترس هستند، مانند دو یا سه مرحله گرمایش و سرمایش (برای کمپرسورها و بخاری های واحد بسته بندی شده استاندارد) و خروجی های تعدیل کننده گرمایش و سرمایش جداگانه (برای کاربردهای آب سرد و گرم). یک سیگنال خروجی اکونومایزر نیز معمولاً برای استفاده با قفل های حد بالا و رله های حداقل موقعیت ارائه می شود.

 

  • کنترل هواگیرهای حجم متغیر هوا و واحدهای بسته بندی شده.

 این کنترلرها دارای ورودی برای دمای هوای تامین و انواع خروجی های مختلف مشابه کنترل کننده واحد تک منطقه هستند. کنترل کننده ها معمولاً با ورودی سیگنال تنظیم مجدد برای تنظیم مجدد دمای هوای بیرون یا سنسورهای منطقه طراحی می شوند. خروجی اکونومایزر نیز ارائه شده است. این کنترلرها معمولاً شامل نقطه تنظیم قابل تنظیم، محدوده دریچه گاز قابل تنظیم و محدوده تنظیم مجدد قابل تنظیم هستند. منطق کنترل انتگرال معمولاً برای به حداقل رساندن افست متناسب (افت) استاندارد است. برای خروجی های مرحله ای، تاخیرهای زمانی تعبیه شده است تا از چرخه کوتاه جلوگیری شود: یک ویژگی بسیار مفید برای سیستم های خنک کننده (کمپرسور).

 

  • کنترل هواگیرهای چند منطقه ای.

 این کنترلرها کنترل عرشه گرم، عرشه سرد و اکونومایزر را با تنظیم مجدد اختیاری از دمپرهای ناحیه کنترل شده الکترونیکی ارائه می کنند. تمام نقاط تنظیم، محدوده گاز و محدوده تنظیم مجدد قابل تنظیم هستند.

 

  • کنترل آنتالپی اکونومایزر

 این دستگاه ها برای خاموش کردن اکونومایزرها در مواقعی که هوای بیرون دیگر برای خنک کردن فضا موثر نیست استفاده می شود. آنها به طور مستقیم آنتالپی هوا را با استفاده از اندازه گیری رطوبت نسبی و دما و بدون نیاز به رله های دیگر تعیین می کنند. آنها با استفاده از منطق دیفرانسیل (مقایسه آنتالپی هوای بیرون و هوای برگشتی) یا منطق ثابت بر اساس مقایسه شرایط هوای بیرون با نقاط تنظیمی که در نمودارهای سایکرومتریک منحنی هستند، در دسترس هستند.

 

  • کنترلرهای جعبه VAV.

 ورودی ها شامل دمای ناحیه و فشار سرعت (دیفرانسیل بین فشار کل و استاتیک) برای منطق کنترل مستقل از فشار است. خروجی ها معمولاً شامل یک خروجی ممیز شناور برای دمپر VAV هستند. خروجی های گرمایش یا تماس های مرحله ای برای گرمای الکتریکی یا تعدیل کننده برای گرمای آب گرم هستند. کنترل کننده های ویژه ای نیز برای راه اندازی فن ها در جعبه های مخلوط کن موازی با قدرت فن موجود است.

 

 

عملگر ها در سیستم های آنالوگ - Actuators

 

  • الکترونیکی-برقی.

 محرک یک موتور الکتریکی است که توسط یک مدار الکترونیکی که سیگنال کنترل را دریافت می کند مدوله می شود. عملگرها تقریباً همیشه از یک منبع 24 واک تغذیه می شوند. برخی برای سرویس 120 ولت در دسترس هستند، اما معمولاً با ولتاژ 24 ولت کار می کنند و به سادگی شامل یک ترانسفورماتور داخلی هستند.

 

  • الکترونیک هیدرولیک.

 این محرک که در شکل 8-8 نشان داده شده است، از فشار هیدرولیک به جای موتور الکتریکی برای دستیابی به قابلیت گشتاور بیشتر با هزینه کم و جریان کم استفاده می کند. پمپ روغن کوچک زمانی که محرک تغذیه می شود، معمولاً توسط یک منبع برق 24 Vac کار می کند. پمپ روغن فشاری را برای انجام کار هیدرولیک ایجاد می کند. از آنجایی که سیگنال کنترل dc نسبت به کنترل کننده متفاوت است، مبدل حرکت می کند و جریان روغن را از طریق دهانه محدود می کند و فشار روی دیافراگم را کنترل می کند که محور محرک (پیستون) را بالا و پایین می برد.

 

  • الکترونیکی- پنوماتیکی.

 در این کاربرد هیبریدی، از محرک های پنوماتیکی استفاده می شود که از طریق مبدل I/P تغذیه می شوند (فصل 7). بسیاری از طراحان به دلیل سادگی، قدرت و قابلیت اطمینان از اپراتورهای دمپر پنوماتیک با کنترل کننده های الکترونیکی استفاده می کنند، اما با رایج تر شدن و ارزان تر شدن محرک های الکترونیکی-الکتریکی، این امر به تدریج در حال تغییر است.