یک - وقتی در خانه نیستید , سیستم تهویه مطبوع را بصورت کامل خاموش کنید

یک باور کاملاً اشتباه , که بصورت صد درصد بر تمامی مواردی که به قصد بهبود آن این عمل را انجام میدهید, تاثیر عکس خواهد گذاشت. اینرسی حرارتی (زمستان یا تابستان) آنقدر در محلی که سیستم تهویه مطبوع آن را خاموش کرده اید ذخیره میشود که در زمان روشن شدن مجدد , سیستم تهویه مطبوع اجباراً باید بصورت صد درصد کارکند تا این شرایط را بصورت مطلوب برساند و معنی آن , هزینه برق بالا , مصرف انرژی بالاتر , عمر کمتر تجهیزات می باشد.

البته روشن گذاشتن کامل سیستم تهویه مطبوع نیز بسیار اشتباه می باشد , پیشنهاد میشود بوسیله سیستم های متداول زمانبدی و همچنین توالی خاموش و روشن شدن دستگاه های داخلی , شرایط طرح داخل را در حد مناسب نگه داشت تا در زمان مورد نیاز , بدون فشار بر سیستم , در کوتاه ترین زمان ممکن دمای طرح داخل به سطح مطلوب برسد.

مثلاً شما میتوانید در زمستان , مثلاً یک فن کویل را در خانه روشن بگذارید تا دمای داخل در نبود شما , انقدر سرد نشود که سیستم در شورع کار , تحت فشار قرار گیرد و شما نیز مجبور به تحمل سرمای داخل به مدت زیاد نباشید

دو - سالانه فقط یکبار , فیلترهای سیستم تهویه را تمیز نمایید

متخصصان طراحی و نگهدار سیستم های تهویه مطبوع , زمان مستمر تمیز کردن فیلترهای دستگاه ها را حداکثر سه ماه پیشنهاد کرده اند . که البته این زمان با توجه به میزان آلودگی محیط و وجود گردو غبار کمتر خواهد شد.

البته نباید از بازدید فیلترها و تعویض آنها غافل شد , زیرا عمر شتسشو و تمیز کردن فیلترها محدود میباشد . و پس از آن عملاً شستشو تاثیری در آن ندارد. لازم به ذکر است , کثیف بودن فیلترها سبب پایین آمدن کیفیت بهداشتی هوای محیط و همچنین فشار بیشتر روی سیستم تهویه مطبوع می گردد.

سه - سیستم تهویه مطبوع بزرگتر , بهتر کار خواهد کرد

سیستم تهویه مطبوع یک ماشین مکانیکی و الکتریکی می باشد که , تصور بزرگتر بودن آن و کم مصرف بودن آن بسیار غلط می باشد . نکته مهم در کاهش مصرف انرژی و تاثیر قدرت دستگاه در آناین است که دقیقاً میبایست توان دستگاه مطابق نیاز پروژه باشد و در این صورت , سیستم مطابق مصرف واقعی خود پیش خواهد رفت.

چهار - بستن تمام منافض خروج هوا , سبب کاهش مصرف انرژی میشود

در سیستم های تهویه مطبوع که دارای ورودی هوای تازه می باشد , بایستی پیش بینی خروج هوای تازه را انجام داد . زیرا محبوس شدن هوای تازه سبب مثبت شدن فشار محیط و فشار مستقیم بر سیستم تهویه مطبوع می گردد.

پنج - محل قرار گیری ترموستات , صرفاً یک مسئله زیبایی هست است

شرایط نصب و کیفیت بازدهی ترموستات در تمامی موارد سیستم تهویه مطبوع تاثیرمستقیم دارد . وظیفه ترموستات ثابت نگه داشتن دمای محیط جهت تامین آسایش ساکنین و همچنین ایجاد شرایط استراحت کاری جهت سیستم تهویه مطبوع می باشد . حال اگر ترموستات در جای مناسب نصب نگردد ,نتیجه آن حس نکردن دمای واقعی محیط و در نتیجه اعلام دستور اشتباه به سیستم تهویه مطبوع می باشد. باید در نظر داشت علارقم زیبا شدن ترموستات ها , مکان نمایی آنها بسیار مهم و می بایست توسط متخصصین تایید گردد

شش - سرویس و نگهداری منظم سیستم تهویه مطبوع , هزینه بیهوده است

سیستم های تهویه مطبوع , بسیار حساس و نیازمند نگهداری بوسیله متخصصین آموزش دیده هستند , کارکرد مدام یک سیستم تهویه مطبوع دلیل مناسب جهت بی عیب بودن آن نیست. ممکن است سیستم از منحنی کاری خود خارج شده باشد و هرروز به سمت بازدهی پایین تر پیش برود که در نهایت سبب از کار افتادن و هزینه بسیار بالای آن می باشد. حتی در صورت کارکردن مدام یک سیستم , نگهداری و تعمیرات منظم آن سبب کاهش هزینه های جانبی و مصرف انرژی می گردد.

هفت - رتبه انرژی بالاتر سیستم تهویه مطبوع , تضمین کننده کاهش هزینه برق است

قطعاً در زمان خرید هر نوع دستگاه مصرف کننده انرژی می بایست , به رتبه انرژی آن توجه نمود. ولی باید دانست تنها رتبه انرژِی سبب کاهش هزینه های انرژی نمی گردد . بلکه سایز موارد فوق هرکدام به تنهایی مهم و موثر هستند.

علاوه بر موارد فوق شرایط کاری مناسب و همچنین اجاری صحیح و مهندسی شده سیستم تهویه مطبوع تاثیر بسیار زیادی در مصرف انرژی , هزینه برق و عمر آن خواهد داشت .

Linkedin Logo